Pod koniec października odbyła się w Kielcach Konferencja Techniczna Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, w której udział brali przedstawiciele PKA. Przedmiotem konferencji było zapoznania się z rozwiązaniami technicznymi związanymi z autobusami nisko- i zeroemisyjnymi.
Jako pierwsi swoje prelekcje wygłosili przedstawiciele spółek komunikacyjnych z Warszawy oraz Krakowa. Były to bardzo ciekawe prezentacje, w których przedstawiono zalety oraz wady przyjętych przez te miasta rozwiązań technicznych. Przedstawiono także wyzwania oraz najczęstsze kłopoty, jakie towarzyszą nowym technologiom w autobusach komunikacji miejskiej. Świetnym rozwiązaniem była możliwość zadawania pytań poprzez dedykowaną aplikację IGKM, do których każdy z prelegentów odniósł się na końcu prezentacji. Spory tabor oraz stosunkowo długi okres eksploatacji taboru elektrycznego oraz hybrydowego pozwolił na przygotowanie naprawdę konkretnego zestawienia. Z punktu widzenia PKA, do którego już niebawem przyjadą autobusy elektryczne, była to spora dawka konkretnych i wartościowych informacji. To także możliwość poznania szeregu problemów charakteryzujących wstępny okres wdrażania pojazdów z nowymi napędami.
Konferencja IGKM to także świetna okazja do wymiany doświadczeń z osobami, które znamy często z korespondencji mailowej czy rozmów telefonicznych. Tym samym dużo łatwiej porozmawiać o nurtujących nas kwestiach. Następnie o swoich wyzwaniach opowiedział Prezes MZK Kutno, który rzucił zupełnie inne światło na wyzwania stojące przed spółkami transportu miejskiego. W dalszej części konferencji poznaliśmy projekt dot. wdrożenia autobusu wodorowego w Koninie, a także bardziej szczegółowo poszczególne produkty związane z taborem autobusowym – począwszy od samego taboru, poprzez ich napędy, podzespoły, zaplecze do tankowania czy detale wyposażenia.
W kolejnych dniach odbyła się jubileuszowa, XV edycja międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO.Choć z powodu trwających obecnie zagrożeń związanych z pandemią liczba wystawców była nieco mniejsza niż w poprzedniej edycji, to jednak impreza targowa przyciągnęła wiele zwiedzających. Pandemia pokazała, że nie stanęły prace związane z automatyzacją pewnych procesów związanych z obsługą taboru komunikacji miejskiej. Wręcz przeciwnie, wiele podmiotów rozwinęło swoje produkty – począwszy od kasowników biletów papierowych, po dezynfekatory, na systemach oczyszczania powietrza kończąc.
Zaprezentowane rozwiązania w zakresie systemów pokładowych oraz zaplecza zajezdni świadczą o ich wysokim stopniu zaawansowania technicznego. Na targach miały także miejsce premiery autobusowe – Autosan, Pilea oraz Solaris. Zwieńczeniem targów była możliwość przejażdżki autonomicznym autobusem. Czy to nasza przyszłość? :)