Pierwsze 6 Ikarusów 280 trafiło na gdyńskie linie 6 października 1981 roku, a łączna liczba tych pojazdów wprowadzonych do stałej eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej wyniosła ostatecznie 151. Woziły one gdynian przez 26 lat, do 22 czerwca 2007 roku, kiedy to ostatni kurs wykonały uroczyście dwa autobusy tej marki – 2636 i 2637.
Po 40 latach od radosnego pojawienia się Ikarusów na naszych ulicach, na linię 150 ponownie wyjechały wczoraj 3 zabytkowe autobusy, należące do fascynata tej marki Łukasza Staniszewskiego, który prowadzi firmę Kultowy Ikarus.
Ikarus 280 to węgierski autobus przegubowy, produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowane były też w Polsce, z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier.
Ikarusy 280 to pojazdy wysokopodłogowe o wysokości podłogi 92 cm, długości 16,5 m i szerokości 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących. Pasażerom do wsiadania i wysiadania służyło czworo czteroskrzydłowych drzwi – dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy. Większość wysokich okien autobusów, prawie sięgających dachu, posiadało duże przesuwne szyby.
Więcej szczegółów na stronie ZKMGdynia.pl, gdzie p. prof. Olgierd Wyszomirski, przybliżył szczegóły związane z eksploatacją węgierskich autobusów -> KLIK.
Zdjęcia: gdynia.pl.